יום שלישי, 27 באוקטובר 2015

עורך דין גירושין - שאלות ותשובות בנושא בית דין רבני

כאשר בני זוג מחליטים לסיים את נישואיהם, הדבר טומן בחובו גם התעסקות משפטית לא פשוטה שיכולה לעבור דיון בבתי המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. עורך דין גירושין הוא איש המקצוע המוסמך לייצג את לקוחותיו בשני המוסדות החשובים הללו. בשורות הקרובות ננסה לענות על מספר שאלות הקשורות דווקא לבית הדין הרבני, מוסד שרצוי להיכנס בשעריו רק באמצעות ליווי של עורך דין מתאים.

מה פירוש הביטוי "מירוץ הסמכויות"?

בישראל ישנן 2 סמכויות שיכולות לפסוק את הדין בנושא הגירושין – בית המשפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני. התיק יידון במקום בו הוא נפתח לראשונה ומאחר וישנם שיקולים לכל אחד מבני הזוג לדון בתיק (מזונות, חלוקת רכוש וכו') בסמכות זו ולא אחרת, הרי שמי שפותח את התיק ראשון עשוי לזכות ביתרון מקדים. כאמור, עורך דין גירושין מוסמך פר הגדרה לייצג את מרשיו בשתי הערכאות.

האם בית הדין הרבני רשאי לפסוק גם בהליכים מורכבים יותר?

לבית הדין הרבני סמכויות של בית משפט לכל עניין ודבר. מסיבה זו שופטי בית הדין הרבני הינם בעלי הסמכות לדון לא רק בענייני המזונות, חלוקת הרכוש והמשמורת אלא באפשרותם להורות גם על צווי מניעת יציאה מהארץ, צווי עיקול ועוד.

האם ניתן להתגרש רק בבית המשפט לענייני משפחה?

בית הדין לענייני משפחה יכול לפסוק לגבי מחלוקות המתגלות בין בני הזוג המתגרשים או לחלופין, לאשר הסכמי גירושין בהסכמה. לאחר מכן יש להגיש בקשה לגירושין בבית הדין הרבני. למעשה, בתי הדין הרבניים הינם הגוף היחידי שגם פוסק וגם מאשר את הגירושין בפועל.

אילו הבדלים קיימים בפסיקה בין בית הדין הרבניים ובית המשפט לענייני משפחה?

באופן עקרוני, אין הבדל בין שתי ערכאות אלו בכל מה שקשור למזונות ילדים, קביעת משמורת וחלוקת הרכוש. אלא, שקיים הבדל ע"פ הדין העברי, לגבי סיבת הגירושין והזכויות המגיעות לכל אחד מבני הזוג (תביעת הכתובה, שלילת מזונות אישה ועוד). לכן, חשוב להתייעץ עם עורך דין גירושין מקצועי ומיומן בטרם פונים לערכאה המתאימה ביותר למקרה הספציפי שלכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה