יום שלישי, 28 באפריל 2020

כינוס נכסים – ככלל ובתחום המשפחה:


בהליך המשפטי האזרחי, ישנם מספר סעדים הנוגעים לרכוש, שמטרתם לשמור על הקיים או למצוא פתרון זמני. אחד הסעדים שעומד בפני בית המשפט, כדי להבטיח תשלום חוב או מניעת גישה לנכס על ידי בעליו, הוא כינוס הנכסים. כך, בעת גירושין של בני זוג, ניתן להיעזר בסעד זמני, לצורך טיפול בדירתם המשותפת.

בשל מורכבות הנושא, בחרנו לכתוב את המאמר שלפניכן/ם, שבו נסקור: מהו כינוס נכסים, מיהו הכונס הרשמי, סטטוס הדירה המשותפת של בני הזוג בעת הליך גירושין. במקביל, נבקש להעיר כי מאמר זה מובא לנוחיותכם/ן, קוראים/ות יקרים/ות. אין לראותו כתחליף לייעוץ עם עורך דין לענייני משפחה. 

מהו כינוס נכסים:


בכינוס נכסים, גוף ממשלתי שולט בנכס של אדם או חברה, באמצעות מערכת המשפט, במטרה להותיר מצב קיים על כנו ולמנוע שינויים הנוגעים לבעלות. כך יובטח החזר תשלום באמצעות נכס בשווי החוב, שהופעל עליו כינוס הנכסים. על מנת להפעיל כינוס נכסים, ממנים כונס רשמי (שעליו נרחיב בהמשך), שתפקידו הבטחת ההחזר הכספי לנושים, על ידי חייב. 

במסגרת כינוס נכסים, תהיה החזקה בנכס בידי הכונס הרשמי. דהיינו, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות קנייניות, כפי שיכול היה לבצע לפני כן, כמו מכירת הנכס. המעשה יגובה בצו כינוס נכסים שיינתן על ידי בית המשפט, וזאת בבחינת כלל השיקולים וניסיון למצוא חלופות נוספות, שהשפעתן פחותה מפגיעה והחזקה ברכושו של אדם. 

מיהו הכונס הרשמי:


כונס הנכסים הרשמי, הינו בעל תפקיד בהליך כינוס הנכסים. לרוב, מדובר בעורך דין או רואה חשבון, עליו מוטלת האחריות לניהול נכסיו של החייב, עד למתן החלטה מטעם בית המשפט בעניין החייב, בכל הנוגע לדרך התשלום או החזרת חובותיו. 

כונס הנכסים הרשמי הוא זה שיאפשר את התנהלותו של החייב בשגרה, וזאת כאשר מוטלות עליו הגבלות, הן על נכסיו והן הגבלות נוספות שנוגעות לחובותיו. הכונס הרשמי גם יקבע את גובה ההחזרים, במידה והחייב מתפקד בכפוף לתיק איחוד או פשיטת רגל. 

בתמורה לניהול ההליך וכינוס הנכסים, יזכה הכונס הרשמי בחלק מתשלום החוב. נעיר כי רשם בית המשפט יוכל לסיים את תפקידו של כונס הנכסים, לאור התנהלות לקויה מצידו. ככלל, יש לדעת שהליך מסוג זה עשוי לקחת שנים ארוכות ולכן גם הכונס הרשמי יכול להגיש בקשה לסיום ניהול ההליך. 

נבהיר כי כל הנושא של הליכי חדלות פירעון, פשיטות רגל וכינוס נכסים, הוא תחום התמחות ייעודי ומורכב מאוד, כך שמאמר זה הוא כללי ופשטני מאוד, ואינו כולל הליכים של פשיטות רגל של יחידים וכו'. 

כונס נכסים והדירה המשותפת בעת גירושין: 


בעת גירושין של בני זוג, עליהם להסדיר את ענייני הרכוש המשותף, באמצעות חלוקת רכוש. באשר לדירה המשותפת – בית המשפט יכול להחליט על קיום הליך כינוס נכסים לדירה המשותפת. בדרך זו, הדירה תוכל להיות מוצעת למכירה באופן פומבי (זאת מכיוון שבית המשפט לא יכול לאמוד את ערך הדירה). הזוכה יהיה מציע ההצעה הגבוהה ביותר. 

יש לציין כי בני הזוג עצמם, יכולים גם הם להשתתף במכרז ולהציע הצעה, דבר שיכול להועיל להם, היות והמחיר בפועל יכול להיות נמוך יותר מערך הדירה. מנגד, ייתכן שהשניים יפסידו מירידת ערך הדירה. אם אחד מהצדדים יזכה בנכס, יהיה על הצד השני למכור לו את חלקו היחסי כעסקת מכר של ממש ולא כחלק מהליך הגירושין. במקרה כזה, לרוב הכונס הרשמי, אשר ינהל את ההליך המרכזי, יהיה עורך דין מטעמם של בני הזוג והוא יזכה באחוזים ממכירת הדירה.

לסיכום: 


עניין כינוס הנכסים, במיוחד בהליך הגירושין, מצריך ידע רב וטומן בחובו משמעויות כלכליות רבות לצדדים. כאמור, ערכה של דירת המגורים במכירה פומבית, עלול להיות נמוך מהערך הריאלי. הדבר יוכל להועיל למי שמעוניין לקנות את הדירה המשותפת ולהמשיך לחיות בה, אך לא לצד המוכר. 

לכן, על מנת להכיר את ההליכים של כינוס נכסים והליך גירושין ועל מנת לקבל הדרכה שתואמת את נסיבות הפונה, יש להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה. עורך דין לענייני משפחה יוכל לסייע בהליכים אלה, אשר משלבים ערכאות משפטיות שונות וייחודיות וכן הליכי נגזרת, אשר יכולים להיות מתישים וארוכים לצדדים. ניהול נכון של תיק הגירושין, יוכל להוביל להתייעלות וזירוז ההליך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה